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Introduction

L’Association du patrimoine de Potton, depuis sa fondation, s’intéresse à la préservation des cimetières de Potton. Ce sont des lieux d’histoire et de patrimoine. En 1992, sous la gouverne de Gérard Leduc, alors président, Karen Muzerall et Jean-Marc Tétrault ont fait un relevé systématique des cimetières de Potton. Consignée dans un livre, Inventaire des sépultures de Potton, cette recherche nous permet de constater la richesse historique de nos lieux de sépulture.

Toutefois, dès 1927, Edgar Barnett, probablement le premier historien de Potton, avait compilé la liste manuscrite des personnes inhumées dans chacun des cimetières de Potton, avec les dates et dans certains cas des détails anecdotiques. La Société d’histoire du comté de Brome conserve dans ses archives le dossier complet de M. Barnett, intitulé Potton’s Dead.

Des dix-neuf cimetières recensés par Muzerall et Tétrault, sept sont toujours utilisés mais seulement deux de manière régulière, soit le cimetière Mansonville et le cimetière catholique de Mansonville.

Les dix-sept cimetières répartis sur le territoire de Potton, à l’extérieur du village, témoignent de la présence de hameaux disparus, comme celui de Miltimore, ou de la colonisation, comme celui de Province Hill. Certains sont des sites familiaux et ne comptent que quelques pierres tombales, comme les cimetières Burbank et Potter. Les recherches de Sandra Jewett nous ont permis de localiser un vingtième cimetière, celui de la famille Brown.

Introduction

Since its founding, the Potton Heritage Association has been committed to the preservation of Potton's cemeteries. These are places of history and heritage. In 1992, under the leadership of Gérard Leduc, then president, Karen Muzerall and Jean-Marc Tétrault carried out a systematic survey Potton's cemeteries. Recorded in a book, Inventaire des sépultures de Potton, this research has enabled us to see the rich history of our burial grounds.

The establishment of early family cemeteries, or burial grounds, on family property was common practice in the days of the pioneer. It followed New England colonial tradition in rural areas. For practical and often sentimental reasons dictated by distance, climate, the absence of established Churches, or community cemetery, many settlers dedicated a part of their own lands for the burial of family members.

Often times these family plots, such as the Knowlton Family Cemetery, were only a short distance from the homestead itself, at the edge of a field and generally on a slope or elevation of some type. It seems that great and serious care was afforded to the choice for the eternal resting place of a loved one. Indeed, some of the most beautiful and peaceful views in Potton are from the vantage of an old cemetery.

Our early settlers came here filled with hope and courage, determined to carve out new lives, to establish legacies of family and property in a new land. To bury a loved one on the family homestead perhaps seemed an enduring symbol of that hope and reminder of the dream.